måndag 30 augusti 2010

När en våg ska fatta beslut

Jag har alltid varit intresserad av astrologi så länge jag kan minnas. Tidigt lärde jag mig att en fisk är konstnärlig, en oxe tjurig, en vattuman innovativ, en kräfta huslig, en jungfru pedant och att lejon ryter. Själv är jag våg och ledordet är medlare. En våg är bra på att se saker från olika håll och bara vill uppnå balans i vågskålarna.
Men det är också en stor nackdel. När en våg ska fatta beslut sker samma sak. Ska jag ta den eller den? Hmmm och då börjar problemen. Vågskålarna åker upp och ner och till slut slänger dom värre än slänggungorna på tivoli.

Om jag tar A så blir det så och så och så. Om jag tar B då kan det bli så och så och så. Här lämnas inget åt slumpen utan alla alternativ prövas en och två gånger. Låt vara att människans nervsynapser går med 320 kilometer i timmen, det sker alltså snabbt i hjärnvindlingarna
men jag hör hur det knakar däruppe i kontoret.
Han i sambandscentralen jobbar övertid och trampar på pedalerna i rasande fart. Den infon i det facket, jasså kom du tillbaka, å iväg igen, nej nej du ska upp inte ner och så vidare.

Att välja mellan olika alternativ är inte det bästa för en våg. Jag tror jag struntar i allt och tar ett tredje alternativ istället. Mina vänner säger att jag är impulsiv och att det går undan i svängarna och just nu undrar jag - känner dom mig?

För övrigt tror jag inte att man kan sätta en människa i fack som jag gjorde i början av texten. Astrologi är mer komplext än så. Varje människa är unik i den sekund han eller hon föds och bär med sig hela världsalltet in i livet som en karta. Stjärnor, planeter och positioner kittlar i alla fall min fantasi och  jag får rysningar när jag känner att det stämmer. Det räcker bra för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar